راهنمای کامل تغییر DNS برای افزایش سرعت در گوشی، کامپیوتر و پلی استیشن 5

به گزارش کنفرانس هکا، DNS چیست و آیا تغییر DNS موجب افزایش سرعت می گردد؟ چطور می توان اصلا این پارامتر را در کامپیوتر و لپتاپ تغییر داد؟ در این مقاله قرار است به طور مفصل در این رابطه صحبت کنیم.

راهنمای کامل تغییر DNS برای افزایش سرعت در گوشی، کامپیوتر و پلی استیشن 5

در طول دو دهه گذشته، پیشرفت های حوزه فناوری اطلاعات به طور چشمگیری سرعت اینترنت را بهبود بخشیده است. اتصالات و شبکه های فیبر نوری موجب شده تا سرعت اینترنت بسیار سریع گردد و بر همین اساس، می توان محتواهای مختلف را خیلی سریع از اینترنت دریافت نموده یا در حد چند دقیقه محتواهای خاصی را روی بستر شبکه بارگذاری کرد. با این حال، چنین مسئله ای به این معنا نیست که جایی برای بهبود وجود ندارد. تغییر DNS اغلب به عنوان یکی از ساده ترین راه چاره ها برای بهینه سازی سرعت اینترنت شما ذکر شده است. بنابراین، بیایید نگاهی به نحوه کار DNS و نحوه تغییر تنظیمات DNS خود داشته باشیم.

DNS چیست؟

هنگامی که URL یک وب سایت را در مرورگر خود وارد می کنید، برای ارسال و دریافت داده ها باید به آدرس IP سایت ترجمه گردد. سیستم نام دامنه (DNS) معادل دیجیتالی یک دفترچه تلفن است که یک شماره (آدرس IP) را برای یک نام مشخص (URL) ارائه می دهد.

برای مثال اگر Www.digikala.com را در مرورگر خود وارد کنید، سرور DNS، آن را به یک آدرس IP ترجمه می نماید. با وجود بیش از یک میلیارد وب سایت در حال حاضر آنلاین، حفظ فهرستی به این بزرگی عملی نیست، بنابراین سرور DNS شما یک حافظه پنهان را برای طیف وسیعی از وب سایت ها ذخیره می نماید.

اگر سعی کنید به سایتی دسترسی پیدا کنید که قبلا ذخیره نشده، سرور DNS شما ورودی را از سرور دیگری درخواست می نماید. پس سرور DNS پیش فرض شما به احتمال زیاد به وسیله ISP شما ارائه می گردد و تضمین نمی گردد که برترین سرور باشد.

موقعیت مکانی شما چگونه بر سرعت DNS تاثیر می گذارد؟

زیرساخت پشتیبانی از اینترنت، مجموعه ای از کابل های مسی و نوری است که سرورهای سراسر دنیا را به هم متصل می نماید. داده ها به وسیله این کابل ها به شکل امواج الکترومغناطیسی با سرعت محدود به سرعت نور منتقل می شوند. در حالی که ما نمی توانیم کاری برای افزایش این سرعت انجام دهیم، می توانیم مسافتی که این امواج باید طی نمایند را کاهش دهیم.

اگر یک سرور DNS دور از شما قرار داشته باشد، سرعت مرور شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. با این حال، اینترنت پیچیده تر از محاسبات ساده فاصله است. Google Public DNS یکی از محبوب ترین جایگزین های سرور DNS است و از دو آدرس IP (8.8.8.8 و 8.8.4.4) استفاده می نماید.

این آدرس ها به عنوان آدرس های anycast شناخته می شوند و چندین سرور در سراسر دنیا به درخواست های این آدرس ها پاسخ می دهند. سرورهایی که به درخواست ها پاسخ می دهند در طول روز بسته به شرایط شبکه و ترافیک فرق دارد. با وجود بازگرداندن درخواست های شما از سرورهای سراسر دنیا، به طور مداوم به عنوان یکی از سریع ترین سرورهای DNS رتبه بندی می گردد.

آنها با کار با شبکه های تحویل محتوا (CDN) برای پیوست کردن داده های مکان به درخواست های DNS به این مهم دست یافته اند. در بیشتر موارد، اگر از سرور DNS کانادایی استفاده می کنید، CDN ها فرض می نمایند که شما در کانادا هستید. این بر سرعت بارگذاری تأثیر می گذارد و محتوایی که مشاهده می کنید برای مخاطبان کانادایی بهینه می گردد. CDNها برای عملکرد اینترنت ضروری هستند.

Google و OpenDNS آدرس IP شما را به درخواست های DNS متصل می نمایند. به زبان ساده تر، داده ها از یک سرور محلی برای شما بارگیری می گردد و سرعت کلی اینترنت شما را بهبود می بخشد.

آیا تغییر DNS باعث افزایش سرعت می گردد؟

هنگام برنامه ریزی سفر با Google Maps، چندین گزینه مختلف برای سفر به شما ارائه می گردد. بعضی از مسیرها حتی اگر مسافت بیشتری را طی نمایند، زمان کمتری خواهند برد. این مسئله می تواند به علت عوامل زیادی مانند ترافیک، تغییرات حمل و نقل و سرعت میانه باشد.

هنگام انتخاب یک سرور DNS برای افزایش سرعت اینترنت، با طیفی از عوامل مشابه روبرو خواهید شد. انتخاب سودمندترین مسیر به بهینه سازی مسیر معروف است. بعضی از سرورهای DNS، مانند سرورهای ارائه شده به وسیله ISPها، ترافیک سنگینی را تجربه می نمایند، به خصوص در زمان اوج مصرف.

بعضی از سرورها سوابق قدیمی دارند یا داده های شما را راهنمایی نمی نمایند. تعامل پیچیده بین سرورها و اتصالات، بهینه سازی مسیر را برای بهبود سرعت اینترنت شما ضروری می نماید. سرور DNS شرکت ISP شما ممکن است نزدیک باشد. با این حال، بعید به نظر می رسد که رویکرد یک میزان آن، برترین عملکرد را به شما ارائه دهد.

اینجاست که ابزاری مانند Namebench گوگل به کارتان می آید. این یک تست سرعت رایگان را ارائه می دهد تا به شما یاری کند سریع ترین DNS را برای بهینه سازی سرعت اینترنت خود پیدا کنید. Namebench اتصال شما را تجزیه و تحلیل نموده و برترین سرورهای DNS را که به صراحت برای شما طراحی شده اند را توصیه می نماید. علاوه بر این، DNS فقط سرعت را مشخص نمی نماید. شما می توانید یک ارائه دهنده DNS خاص را برای بهبود ایمنی و امنیت آنلاین خود انتخاب کنید.

ارائه دهندگان DNS جایگزین

در حالی که ISP شما به احتمال زیاد سرور DNS خود را دارد، احتمالا سریعترین گزینه موجود نیست. در عوض، شما می خواهید تنظیمات DNS سیستم عامل خود را تغییر دهید. چندین ارائه دهنده DNS جایگزین، از جمله Google DNS، OpenDNS، Cloudflare DNS و Quad9 وجود دارد. ما Google DNS و Cloudflare DNS را با هم مقایسه نموده ایم تا ببینیم کدام ارائه دهنده سریع ترین نتایج را ارائه می دهد، اما تغییر سرعت و امنیت را از DNS پیش فرض خود به هر یک از این ارائه دهندگان جایگزین تجربه خواهید کرد.

من آدرس های DNS را برای هر گزینه در زیر فهرست نموده ام تا بتوانید آنها را در هر سیستم عاملی که استفاده می کنید وارد کنید.

آدرس های DNS پروتکل IPv4آدرس های DNS پروتکل IPv6
  • Google DNS: 8.8.8.8, 8.8.4.4
  • Cloudflare IPv4: 1.1.1.1, 1.0.0.1
  • OpenDNS: 208.67.222.222, 208.67.220.220
  • Quad9: 9.9.9.9, 149.112.112.112
  • Google DNS: 2001:4860:4860::8888, 2001:4860:4860::8844
  • Cloudflare IPv6: 2606:4700:4700::1111, 2606:4700:4700::1001
  • OpenDNS: 2620:119:35::35, 2620:119:53::53
  • Quad9: 2620:fe::fe, 2620:fe::9

نحوه تغییر تنظیمات DNS در ویندوز 10 و ویندوز 11

برای تغییر DNS در ویندوز 10 باید مراحل زیر را انجام دهید:

1. دکمه های Win + X را روی کیبورد فشار داده تا منوی Power User باز گردد. سپس Network Connections را انتخاب کنید.

2. در بخش Advanced network settings، مورد Change adapter options را انتخاب کنید.

3. در پنجره نو، دستگاه های شبکه موجود به نمایش کشیده می شوند. روی دستگاه متصل به اینترنت راست کلیک نموده و سپس Properties را انتخاب کنید.

برای تغییر DNS در ویندوز 11 باید مراحل زیر را انجام دهید:

1. دکمه های Win + X را روی کیبورد فشار داده تا منوی Power User باز گردد. سپس Network Connections را انتخاب کنید.

2. به مسیر Advanced network settings > More network adapter options بروید.

3. در پنجره نو، دستگاه های شبکه موجود به نمایش کشیده می شوند. روی دستگاه متصل به اینترنت راست کلیک نموده و سپس Properties را انتخاب کنید.

از این مرحله به بعد، فرایند تغییر تنظیمات DNS برای هر دو نسخه ویندوز یکسان است:

1. پروتکل اینترنت نسخه 4 (TCP/IPv4) را انتخاب و روی Properties کلیک کنید. سپس به گزینه Use the following DNS server addresses بروید. حالا، بسته به ارائه دهنده DNS که می خواهید بهره ببرید، یکی از آدرس های IP را از قسمت بالا وارد کنید. پس از وارد کردن، روی OK کلیک کنید تا این تنظیمات ذخیره شوند.

2. شما به منوی Properties بازگردانده خواهید شد. از اینجا، پروتکل اینترنت نسخه 6 (TCP / IPv6) را انتخاب کنید و روی Properties کلیک کنید. این فرایند را برای سرورهای DNS IPv6 تکرار کنید. برای ذخیره تنظیمات DNS IPv6 روی OK کلیک کنید.

سپس می توانید تمام پنجره های تنظیمات را ببندید و به وب گردی مشغول شوید. هنگامی که این تنظیمات را تایید می کنید، آغاز به استفاده از سرورهای DNS نو خود خواهید کرد.

نحوه تغییر تنظیمات DNS در سیستم عامل مک (macOS)

برای تغییر تنظیمات DNS در یک دستگاه مک باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1. بخش System Preferences را باز کنید.

2. از اینجا، به مسیر Network > Advanced بروید.

3. در این صفحه، به سربرگ DNS بروید.

4. برخلاف ویندوز، شما به آسانی می توانید با دکمه های + و - در بخش پایین و سمت چپ پنجره، سرورهای DNS را اضافه یا حذف کنید. به محض این که روی آیکون + کلیک کردید، شما می توانید آدرس های IP مورد نظرتان را وارد کنید.

شبیه به سیستم عامل ویندوز، به محض تایید تنظیمات، شما می توانید با DNS تنظیم شده به وب گردی بپردازید.

نحوه تغییر تنظیمات DNS در سیستم عامل کروم (ChromeOS)

میلیون ها کاربر در سراسر دنیا در حال استفاده از سیستم عامل کروم روی کروم بوک هستند. تغییر تنظیمات DNS در ChromeOS کار به نسبت ساده ای است.

1. به مسیر Settings > Security and Privacy بروید.

2. تنظیمات Use Secure DNS را پیدا نموده و دکمه مربوط به آن را روشن کنید.

3. حالا، گزینه With را انتخاب نموده و سپس از منوی کشویی، DNS مورد نظر خود را انتخاب کنید.

تنظیمات نو DNS شما حالا روی هر شبکه ای که کروم بوک به آن متصل شده کار می نماید.

نحوه تغییر تنظیمات DNS در گوشی آیفون

اگر می خواهید DNS را روی آیفون تغییر دهید، مراحل زیر را انجام دهید:

1. ابتدا به مسیر Settings > Wi-Fi بروید.

2. روی نماد i در کنار شبکه متصل خود ضربه بزنید. با این کار یک صفحه تنظیمات برای شبکه ای که می خواهید تنظیم کنید باز می گردد. صفحه را اسکرول کنید تا به هدر DNS برسید.

3. روی گزینه Configure DNS ضربه بزنید. به طور پیش فرض، روی Automatic تنظیم می گردد. برای فعال کردن گزینه های بیشتر، باید Manual را انتخاب کنید. فیلد افزودن سرور در زیر سرور DNS ظاهر می گردد.

4. روی دکمه مورد نظر کلیک نموده و سپس آدرس IP مورد نظر خود را وارد کنید.

به محض اتمام، روی Save در سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید.

نحوه تغییر تنظیمات DNS در گوشی اندروید

مراحل تغییر DNS در گوشی اندروید بسته به دستگاه شما فرق دارد. با این حال، برای اندروید 9.0 و بالاتر باید مراحل زیر را انجام دهید:

1. به مسیر Settings > Network and Internet بروید.

2. برای توسعه تنظیمات پیشرفته، روی فلش ضربه بزنید. به طور پیش فرض، قسمت Private DNS روی Automatic تنظیم می گردد. با انتخاب آن گزینه، یک پنجره ورودی باز می گردد.

3. روی Private DNS provider hostname ضربه بزنید. در اینجا، شما نیاز دارید تا نام سرور DNS را به جای آدرس IP وارد کنید. برای مثال:

  • Google DNS: google.com
  • Cloudflare: cloudflare-dns.com
  • OpenDNS: opendns.com
  • Quad9: quad9.net

نحوه تغییر تنظیمات DNS در کنسول پلی استیشن 5 (PS5)

برای تغییر تنظیمات کنسول PS5 خود مراحل زیر را انجام دهید:

1. به صفحه Settings بروید.

2. در این صفحه، وارد Network شوید.

3. در صفحه network، از نوار ابزار سمت چپ، Settings را انتخاب کنید.

4. حالا در سمت راست، Set Up Internet Connection را انتخاب کنید. با فهرستی از اسامی شبکه ها روبه رو می شوید.

5. شبکه ای که کنسول به آن متصل شده را انتخاب نموده و سپس روی آن دکمه استارت را بزنید.

6. از منوی ظاهر شده، Advanced Settings را انتخاب کنید. وارد صفحه نوی می شوید که باید DNS را تنظیم کنید.

7. بخش DNS Settings را انتخاب نموده و آن را از حالت اتوماتیک به Manual تغییر دهید. به محض انجام این کار، دو فیلد تحت عنوان Primary DNS و Secondary DNS ظاهر می گردد. به عنوان مثال ما قصد داریم آدرس های DNS گوگل را وارد کنیم.

8. فیلد Primary DNS را انتخاب و سپس 8.8.4.4. را وارد کنید.

9. فیلد Secondary DNS را انتخاب و سپس 8.8.8.8. را وارد کنید.

10. روی Ok در بخش راست ضربه بزنید.

11. باید چند لحظه صبر کنید تا مجدد اتصال با روتر برقرار گردد. در صورت رویت عبارت Connected جلوی نام شبکه، یعنی شما با موفقیت DNS کنسول پلی استیشن 5 را تغییر داده اید.

سرورهای عمومی DNS برای بازی در پلی استیشن 5

اگر هیچ آدرس DNS برای تنظیم برای PS5 خود نمی دانید، می توانید از سرورهای DNS عمومی رایگان بهره ببرید. در زیر می توانید جدولی را ببینید که حاوی بعضی از سرورهای عمومی DNS محبوب است:

شرکت تامین نمایندهPrimary DNSSecondary DNS
Google8.8.8.88.8.4.4
Cloudflare1.1.1.11.0.0.1
Quad99.9.9.9149.112.112.112
OpenDNS208.67.220.220208.67.222.222
Verisign64.6.64.664.6.65.6

سرعت و ثبات بیشتر در اینترنت با همین یک ترفند ساده!

در حالی که هیچ ترفند خارق العاده ای برای بهبود سرعت اینترنت وجود ندارد، شما می توانید از همین ترفندهای ذکر شده بهره ببرید تا سرعت کلی اینترنت شما را افزایش دهند. بنابراین، سرور DNS خاصی که انتخاب می کنید نقش مهمی در این فرایند ایفا خواهد نمود.

بعلاوه در نظر بگیرید که به هر DNS ناشناخته نباید متصل شد؛ چرا که امنیت و حریم خصوصی دستگاه های متصل به DNS ناشناخته به خطر می افتد. بنابراین، قبل از تغییر این پارامتر حتما ابعاد و زوایا آدرس ها را بهتر است متوجه شوید.

منبع: خبرنگاران مگ

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1403 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 17012

به "راهنمای کامل تغییر DNS برای افزایش سرعت در گوشی، کامپیوتر و پلی استیشن 5" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل تغییر DNS برای افزایش سرعت در گوشی، کامپیوتر و پلی استیشن 5"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید